Monday, April 14, 2014

يوميات ماما- 20 علامة انك " ماما" محترفة

1. عندك القدرة على الأكل بهدوء بأيد واحدة بينما طفلك الرضيع متعلق على كتفك و اخوه الأكبر بيصرخ و بيشد رجلك.
2. فكرتك عن "الخروجة" تتضمن - و غالبا تقتصر- على التسوق لطلبات البيت.
3. اصبح عندك نظر خارق يسمح لك بايجاد لعبة طفلك المفضلة أو\و زجاجته او\ "سوسيتته" بسلاسة تامة فى عز الليل بدون أى ضوء يذكر ليعينك.
4. تخرجين "بلوفر" من الشتاء الماضى لتجدى عليه بقع حليب او بصاق او طعام رضع جافة فتبتسمين بحنين و تفكرين فى كم التغيير الذى تحدثه سنة واحدة فى حياتك و حياة طفلك.
5.عند الخروج لشراء شىء ما من السوق القريب من المنزل...تستعدين ليس فقط للمشوار بل لكل كارثة يمكن ان تحدث بدأ من تغيير ثياب و حفاظات و انتهاءا بحالات الجوع و العطش المزمن التى عادة تطراء بمجرد جلوس الجميع فى السيارة وبدء التحرك.
6.فكرتك عن القهوة انها مشروب سحرى لا يمكن الاستغناء عنه يمنحك القدرة على التحرك والاستمرار خلال اليوم بعد ليلة قضيتيها فى استخدام "نظرك الخارق".
7. مفيش حاجة بتقرفك...خالص...ايا كانت...بل عادة تمسحين\ تزيلين\ تشفطين...اى شىء بهدوء بينما تطمئنين طفلك المتوتر و عادة زوجك الذى لسبب غير مفهوم بالمرة لسة بيقرف!
8.الغسيل نشاط يومي معتاد...لا شىء فى ذلك.
9.تستخدمين عبارات " برافو" "تجنن" "وااااو" لوصف شخابيط عادة على ورق ملزق وعادة ما تعلقين هذه اللوحة الفنية بفخر شديد فى مكان بارز فى البيت.
10. النوم كماليات...لا حاجة لها بالمرة...السرير اتعمل عشان نمدد فيه و نضع ملايين الخطط...و"نفتق" ملايين المشاكل ونقلق بسببها...تخلل ذلك فترات راحة من التفكير على شكل طلبات الاولاد الليلية.
11.تحتوى شنطة ايدك على عدد لا ينتهى من الفوط المبللة و المصاصات و اللعب الصغيرة و الاقلام الملونة واللبان و المعقم...الخ الخ الخ.
12. يمكنك ان تفتحى و تغلقى عربة الطفل بايد واحدة بينما الايد التانية تمنع صاحب العربة من الهرب.
13.تجدين نفسك تقولين اشيائا مجنونة مثل " لا, لا يمكن ان "نسقى" البسكوت فى التواليت!...و لا يمكن ان نضع المخدة فى التلاجة"!
14. فكرتك عن سهرة مثالية تتضمن فيلم كارتون...بيتزا او فشار...واشخاص قصار القامة يلبسون البيجامات
15. رابع و خامس المستحيلات بالنسبة لك هى شرب كوب اى شىء بينما هو ساخن...وآخذ دش طويل و مريح...ساخن برضه.
16.الدش مظبوط على احدى قنوات الكارتون...و موبايلك هو لعبة لهم يسمحون لك باستخدامه احيانا.
17. تعرفين كل اغانى الأطفال الجديدة اول بأول وكل شخصيات الكارتون و ليس لديك ادنى فكرة عن اغانى الكبار الجديدة ولا افلامهم.
18.شعرك عادة يأخذ شكل تسريحة "ماما" و التى تبدأ كذيل حصان و تنتهى الى شكل سريالى متعدد الملامس.
19. بعد الصراخ والبكاء ملايين المرات والحلفان انك لن تفعلى ذلك فى نفسك تانى ابدا...يكبر رضيعك و يصبح طفلا....وتجدين نفسك تفكرين بحنين...اليس رائعا ان يكون لدىّ بيبى صغير.
20. انت اسرع من الضوء, و اقوى من دبابة, و تقدرين على القفز الى ابعد المسافات مهما كان العائق بمجرد ان ترى طفلك على وشك ان يصيبه مكروه او على وشك ان يسقط...قدراتك الخارقة تظهر دوما وبشكل متجدد لانقاذ اى موقف فى اى وقت و فى نفس الوقت تطمئنين طفلا صغيرا و تؤكدين له ان الدنيا لسة بخير.

6 comments:

  1. انتى مالكيش حل يا ريم عليكي تشبيهات تحفة وخلتينى اموت على نفسي من االضحك على حاجات كنت وقتها بشوفها عادية ...هههههههه

    ReplyDelete
  2. متشكرة قوى يا سالى....ومتشكرة جدا على كلامك الرقيق اللى كتبتيه قبل كدة و ملحقتش ارد عليه و اكيد الشعور متبادل

    ReplyDelete
    Replies
    1. اهاهاهههههههههههه مش ممكن بجد هههههههههههه ضحكتني بجد هههههههههه .. فيه حاجات فعلا انا وفيه حاجات للاسف مش انا اذن ف النهايه انا مش ام خارقه انا ام متبهدله هههههههه ,, جميله جدا ريمو بجد تسلم ايدك يا خارقه :*

      Delete
    2. اهاهاهههههههههههه مش ممكن بجد هههههههههههه ضحكتني بجد هههههههههه .. فيه حاجات فعلا انا وفيه حاجات للاسف مش انا اذن ف النهايه انا مش ام خارقه انا ام متبهدله هههههههه ,, جميله جدا ريمو بجد تسلم ايدك يا خارقه :*

      Delete
    3. اهاهاهههههههههههه مش ممكن بجد هههههههههههه ضحكتني بجد هههههههههه .. فيه حاجات فعلا انا وفيه حاجات للاسف مش انا اذن ف النهايه انا مش ام خارقه انا ام متبهدله هههههههه ,, جميله جدا ريمو بجد تسلم ايدك يا خارقه :*

      Delete
  3. مرسي خالص مالص بالص....و يا حبيبتى انا رأى ان اى ام عندها اكتر من طفل واحد تستحق عن جدارة لقب خارقة والنقط دى مش كلها عندى برضه دى تجميع من مهمهات هنا و هناك يعنى اى نقطة منهم عندك كفاية انك تكونى خارقة....اما بالنسبة للبهدلة....هاححححح....كلنا هذا الرجل...قصدى اﻷم

    ReplyDelete